Krasnale

„Koncert na łące”

 

„Wyścig dżdżownic” – zabawa logopedyczna

Sposób wykonania zabawy w 12 minucie na filmie:

„Ciekawe cienie” – zabawa plastyczno – badawcza:

wykonanie w pierwszych minutach filmu.

„Żaba” – rysowanie krok po kroku.

http://krokotak.com/2020/05/how-to-draw-a-frog-easy/

„Łąka”- zabawa plastyczno – sensoryczna, ćwiczenie małej motoryki.

Zbieranie różnych kwiatów, kijków, liści, kamyków. Wyklejenie kartonu zieloną plasteliną, przyklejenie do niej tych rzeczy. Podobny sposób wykonania jesiennego pejzażu na stronie:

http://krokotak.com/2009/10/elate-dnes-shte-e-veselo/

„Gąsienica z papierowych talerzy” – zabawa plastyczna.

http://krokotak.com/2018/04/caterpillar-with-paper-plates/

„Zagadki o łące”

„Bąki z łąki” – słuchanie piosenki, odpowiednia na pytania

„Odgłosy z łąki” – słuchanie, oglądanie, jakie owady je wydają.

„Na łące” – zabawa muzyczno – naśladowcza.

„Żabki i bocian” – zabawa muzyczno – ruchowa z elementami skoku (jak żabki).

„Dźwięki wody” – zabawa badawcza.

Dziecko podchodzi do miski z wodą i według wskazówek próbuje wydobyć z niej dźwięk: plusk, nabieranie wody i kapanie, uderzanie o powierzchnię wody palcami, przelewanie wody z kubeczka do miski w różnych odległościach, mieszanie wody obiema rękami. Następnie rodzic, opiekun nalewa wodę do kieliszków, a dziecko mokrymi palcami dziecko trze o krawędź kieliszka. Kieliszki w zależności od napełnienia wodą i wielkości wydają różne dźwięki.

„Idzie pani, wietrzyk wieje” – masażyk.

Idzie pani: tup, tup, tup, [Dziecko zwrócone do nas plecami. Na przemian z wyczuciem stukamy w jego plecy opuszkami palców wskazujących]

dziadek z laską: stuk, stuk, stuk, [delikatnie stukamy zgiętym palcem]

skacze dziecko: hop, hop, hop, [naśladujemy dłonią skoki, na przemian opierając ją na przegubie i na palcach]

żaba robi długi skok. [z wyczuciem klepiemy dwie odległe części ciała dziecka np. stopy i głowę]

Wieje wietrzyk: fiu, fiu, fiu, [dmuchamy w jedno i w drugie ucho dziecka]

kropi deszczyk: puk, puk, puk, [delikatnie stukamy w jego plecy wszystkimi palcami]

deszcz ze śniegiem: chlup, chlup, chlup, [Klepiemy dziecko po plecach dłońmi złożonymi w „miseczki”]

a grad w szyby łup, łup, łup. [lekko stukamy dłońmi zwiniętymi w pięści]

Świeci słonko, [gładzimy wewnętrzną stroną dłoni ruchem kolistym]

wieje wietrzyk, [Dmuchamy we włosy dziecka]

pada deszczyk. [z wyczuciem stukamy opuszkami palców w jego plecy]

Czujesz dreszczyk? [leciutko szczypiemy w kark]

 

„Języczek wędrowniczek” – bajka logopedyczna.

Dziecko ma przed sobą lusterko. Opowiadamy historyjkę (bajeczkę) i

pokazujemy ruchy języka – a dziecko naśladuje nas.

Język wybrał się na wycieczkę do lasu. Pojechał tam na koniku (kląskanie

językiem – naśladowanie konia). Na łące zatrzymał konia (prr). Następnie

rozejrzał się dookoła (język ruchem okrężnym oblizuje wargi: górną i dolną).

Potem wszedł do lasu (język chowamy w głąb jamy ustnej). Przeszedł las wzdłuż

(język przesuwamy po podniebieniu w stronę jamy gardłowej) i wszerz

(przesuwamy językiem za zębami górnymi i dolnymi). A wtedy przedarł się

przez gęstwinę krzewów i drzew (język przeciskamy przez zaciśnięte zęby).

Zauważył, że zrobiło się ciemno. Rozejrzał się w prawo i w lewo, spojrzał w górę

i w dół (język przesuwamy z jednego końca ust do drugiego – od ucha do ucha,

potem sięgamy nim nosa i brody – ćwiczenie powtórzyć kilka razy). Wsiadł na

konia i pojechał do domu (klaskanie językiem).

 

„Bzycząca zabawa” – słuchanie piosenki, odpowiadanie jakie zwierzęta w niej występują i co robią.

„Zabawa w motylki” naśladowanie motyli.

 „Łąka” – wiersz Bożeny Formy. Czytanie dziecku, zadawanie pytań do tekstu.

Powiał letni wietrzyk,

łąka zapachniała,

świeżą koniczyną

pokryła się cała.

Brzęczą głośno pszczoły,

pracują wytrwale.

Zapylają kwiaty,

nie nudzą się wcale.

Słońce ciepłe blaski

na ziemię wysyła.

Mienią się w nich skrzydła

pięknego motyla.

„Łąka” słuchanie opowiadania, zadawanie pytań.

„Bzycząca gimnastyka buzi i języka”

„Bal na łące” – zabawa muzyczno – ruchowa.

Karty Pracy

Zwierzęta małe i duże

 „Może zobaczymy” – słuchanie wiersza Heleny Bechlerowej

 

Idźmy leśną ścieżką

cicho , cichuteńko,

może zobaczymy

sarniątko z sarenką.



Może zobaczymy

wiewióreczkę małą,

jak wesoło skacze

z gałęzi na gałąź.



I niech nikt po lesie

nie gwiżdże , nie woła-

może usłyszymy

pukanie dzięcioła.



A może zaśpiewa

między gałązkami

jakiś mały ptaszek,

którego nie znamy.



I będzie nas witał

wesołą piosenką,

tylko idźmy lasem

cicho, cichuteńko.

Pytania do tekstu:

O jakim miejscu jest mowa w wierszu? Jak należy się w tym miejscu zachować? Dlaczego powinniśmy być tam cicho? Jakie zwierzęta mieszkają w lesie?

„Zoo” wykonanie masażyku pleców drugiej osobie, na podstawie wiersza Bolesława Kołodziejskiego.

Tutaj w zoo jest wesoło,

tutaj małpki skaczą w koło, (skoki dłonią po okręgu)

tutaj ciężko chodzą słonie, (naciskanie pelców wewnętrzną stroną dłoni)

biegną zebry niczym konie, (lekkie stukanie dłońmi zwiniętymi w pięści)

żółwie wolno ścieżką człapią, (powolne lekkie przykładanie dłoni za dłonią do pleców)

w wodzie złote rybki chlapią. (pocieranie pleców raz zewnętrzną, raz wewnętrzną stroną dłoni)

Szop pracz, takie czyste zwierzę,

Ciągle sobie coś tam pierze. (pocieranie dłońmi pleców)

Struś dostojnie w koło chodzi,

Spieszyć mu się nie uchodzi. (powolne kroczenie po plecach dwoma palcami)

A w najdalszej części zoo

dwa leniwce się gramolą, (wolne przesuwanie dłoni z góry do dołu, z boku ku środkowi pleców)

wolno wchodząc na dwa drzewa,

gdzie się każdy z nich wygrzewa (zatrzymanie dłoni)

I zapada w sen głęboki…

 

„ZOO w Wrocławiu” – oglądanie zwierząt.

 

„ZOO w Australii – oglądanie oswojonych zwierząt.

 

„Odgłosy zwierząt” – słuchanie i naśladowanie dźwięków.

 

„To żyrafa – nauka piosenki.

„Krokodyl z kapslami” – zabawa plastyczna, wykonanie krokodyla, który wydaje dźwięki.

http://krokotak.com/2014/07/castanets-from-bottle-caps/

„Lew” – zabawa plastyczna.

http://krokotak.com/2017/08/lion-head/

„Helikopter” – zabawa plastyczno – badawcza.

http://krokotak.com/2020/04/how-to-make-a-paper-helicopter/

„Ptak latawiec” – wykonanie latawca z papieru.

http://krokotak.com/2017/06/simple-bird-kite/

Zabawy plastyczne i sensoryczne z dziećmi:

 

I jeszcze Karty Pracy

dlakrasnalinatentydziecz_1

 

„Dzień Dziecka”

Wiersz „Zabawa – nasze prawo”

W. Szwajkowskiego

„Dzieci mają różne prawa,

ale głównym jest zabawa,

więc popatrzmy w lewo, w prawo,

jaką zająć się zabawą.

Z kolegami albo sami,

bez zabawek, z zabawkami,

czy w mieszkaniu, czy na dworze,

każde z nas się bawić może.

Kto się bawi, ten przyznaje,

że zabawa radość daje,

i czas przy niej szybko leci,

więc się lubią bawić dzieci.”

Pytania do tekstu: Co dzieci lubią robić? Czym jest zabawa? W co wy lubicie się bawić? Z kim lubicie się bawić?

„Co to są prawa dziecka?

Janusz Korczak powiedział kiedyś „nie ma dzieci są ludzie”. I to jest prawda. „Dziecko to także człowiek tylko, że jeszcze mały…”. Przecież każdy dorosły kiedyś również był dzieckiem. Tak więc, podobnie jak każdy dorosły, dziecko jest właścicielem pewnych praw i wolności. Nazywają się one prawami człowieka. Źródłem tych praw jest godność człowieka, zwana również człowieczeństwem. W Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej zapisana jest ona w art. 30:

„Przyrodzona i niezbywalna godność człowieka stanowi źródło wolności i praw człowieka i obywatela. Jest ona nienaruszalna, a jej poszanowanie i ochrona jest obowiązkiem władz publicznych”.

Z godności wywodzą się dwie zasady: wolność i równość, które są podstawą wszystkich praw człowieka. Wolność oznacza to, że człowiek nie jest własnością kogokolwiek, posiada wolną wolę, może samodzielnie podejmować decyzje i świadomie ponosić za nie odpowiedzialność (dziecko uczy się tego w trakcie dojrzewania). Równość oznacza, że każde dziecko ma takie same prawa i ma być tak samo traktowane przez wszystkich bez jakiejkolwiek dyskryminacji.”

https://brpd.gov.pl/prawa-dziecka

„Prawa dzieci” – słuchanie piosenki, rozmowa na temat praw dziecka.

Jak się bawiły dzieci na wsi 100 lat temu? – oglądanie, rozmowa na temat dawnych zabawek.

„A ja rosnę” – słuchanie piosenki

Zabawy logopedyczne:

Eksperyment z mlekiem i barwnikami:

Eksperyment z balonami i suszarką:

 

******************************

****************************************

 

 

 

„Lody malowane pianką do golenia” – zabawa plastyczna:

http://lubietworzyc.blogspot.com/2017/08/lody-malowane-farba-z-pianki-do-golenia.html

„Figury”  – Zabawa matematyczna

http://www.zabawydladzieci.com.pl/zabawy-matematyczne-dla-4-latka-cz-iii/

„Zabawki” – rysowanie w pętlach tyle kresek ile jest zabawek danego rodzaju.

https://eduzabawy.com/karty_pracy/bystre-oczko/dzien-chlopaka/

„Jesteśmy dziećmi”

– nauka piosenki.

  1. Czy jesteś z Afryki,

    Czy też z Ameryki,

    Nie jest ważne gdzie mieszkamy,

    Bo jesteśmy tacy sami.
Ref: Jesteśmy dziećmi! Chcemy miłości!
Jesteśmy dziećmi! Chcemy radości!
Chcemy by często tulono nas
I żeby miło płynął nam czas.
  1. Czy mówisz po polsku,

    Czy też po japońsku,

    Wszyscy dobrze rozumiemy,

    Czego tak naprawdę chcemy.
Ref: Jesteśmy dziećmi! Chcemy miłości!
Jesteśmy dziećmi! Chcemy radości!
Chcemy by często tulono nas
I żeby miło płynął nam czas.


„Idziemy do ZOO” – zabawa muzyczno –ruchowa. Naśladowanie postaci i zwierząt.

Zabawy paluszkowe

Ćwiczenia oddechowe – można również przenosić za pomocna rurki też inne wycinanki np. wycięte dziurkaczem kwiaty, liście, zwierzątka, itp.

„Wypełnij kolorem”

– kodowanie.

https://eduzabawy.com/karty_pracy/wypelnij-kolorem/wiosna/

„Jak zrobić instrumenty muzyczne z dostępnych rzeczy w domu”

https://eduzabawy.com/artykuly/15-domowych-instrumentow-dla-dzieci-ktore-wykonasz-w-domu/

„Puzzle wiosenne”:

https://eduzabawy.com/karty_pracy/puzzle2/wiosna5/  5 elementów

https://eduzabawy.com/karty_pracy/puzzle2/wiosna10/  10 elementów

Karty Pracy 

 

 „Ś w i ę t o    m a m y    i    t  a t y” 

 „D m u c h a j k a” – Zabawa logopedyczna

 

„R u c h o m e    p i a s k i” – zabawa sensoryczna.

https://mojedziecikreatywnie.pl/2015/07/ruchome-piaski-zabawa-sensoryczna/

„Z a k u p y   r o d z i c ó w ” – zabawa sensoryczna.

Włożenie do nieprzejrzystej torby dowolnego przedmiotu, tak by dziecko nie widziało, co to jest i zachęcenie, by po dotyku rozpoznało go.

„S p i n a c z    w y ś c i g ó w k a” – eksperyment dla dzieci:

Marzy wam się szybka jazda po krętych drogach? Zapraszamy na przejażdżkę – będzie potrzebny magnes.

Na sztywnej kartce lub tekturce narysujcie trasę wyścigową. Koniecznie zaznaczcie START i METĘ.

Na linii startu połóżcie metalowy spinacz.

Podsuńcie pod kartkę magnes i przesuwajcie go tak, żeby w jak najkrótszym czasie dotrzeć do mety. Wyścigówka będzie jechała tak, jak nią pokierujecie!

„G i m n a s t y k a     r ą c z e k”

„R o d z i n a    p a l u s z k ó w” – zabawa paluszkowa.

„T a t a    w k r ę c a    ś r u b k i” – zabawa paluszkowa do wiersza Małgorzaty Barańskiej.

Dziecko rozsuwa palec jednej dłoni – są to śrubki. Zaczynając od małego palca, naśladuje wkręcanie śrubki. Przy kciuku zamyka dłoń, następnie chowa kciuk.

„Tata wkręca śrubkę, śrubokrętem kręci, kręci…
Tata wkręca drugą śrubkę, śrubokrętem kręci, kręci…
Tata wkręca trzecią śrubkę, śrubokrętem kręci, kręci…
Tata wkręca czwartą śrubkę, śrubokrętem kręci, kręci…
 A co będzie z piątą śrubką? Piątej wkręcić nie ma chęci!”


„F i g u r y   –   k o ł o   i   t r ó j k ą t” – oglądanie, nazywanie figur.

 „Ć w i c z e n i a    z    l i c z e n i e m     w    p o    d s k o k a c h” – zabawy muzyczno – ruchowa.

 „W a r t o ś c i    r y t m i c z n e” – zabawy ruchowe:

na początku ku filmu i od 7 minuty i 49 sekundy:

„I d z i e m y    n a    z a k u p y” – zabawa muzyczno – ruchowa.

Spacerowanie z koszyczkiem po pokoju, wyszukiwanie odpowiednich zabawek.

„T a k    –    n i e – śpiewanki pokazywanki.

„Z    m o j ą    m a m ą    i    t a t ą    m o g ę :…” – zabawa ruchowo – naśladowcza.

Dziecko do muzyki spaceruje po dywanie. Gdy muzyka jest zatrzymana pokazuje ruchem 1-2 czynności jakie może wykonywać z rodzicami, następnie znów spaceruje do muzyki i potem pokazuje kolejne czynności np.: „Jeździć na rowerze” – dziecko kładzie się na plecach i naśladuje kręci nogami w kółko, naśladując pedałowanie; „Grać w piłkę” – naśladowanie ruchów rzucania i łapania piłki; „Gotować” – naśladowanie czynności mieszania w garnku; „Pływać w basenie”; „Lepić pierogi”, itd.

Dziecko może samo podawać różne czynności jakie wykonuje wspólnie z rodzicem i je pokazać ruchem.

 „R z u t    d o     k o s z a” – zabawa ruchowa z elementami rzutu i celowania.

Postawienie kosza, miski w pewnej odległości, zaznaczenie linii rzutu i rzucanie do celu piłką lub innym przedmiotem np. poduszką, maskotką, zwiniętym ubraniem. Przesuwanie kosza coraz dalej.

„S p a c e r    z    r o d z i n ą”

– zachęcamy do wspólnego spaceru, by dziecko będzie mogło opisać, jak zmienia się przyroda, jaka jest pogoda.

„R o d z i n a    w    m a l a r s t w i e” – oglądanie dzieł sztuki, rozmowa.

Oglądanie obrazów: Francisco Goya „Rodzina Karola IV”, Vincent Van Gogh „Jedzący kartofle”, Edgar Degas „The Bellelli Family”, Rembrandt van Rinj „Święta Rodzina z aniołami”, Claude Monet „Rodzina Monet w ogrodzie”.

 „M o i    r o d z i c e”

– opisywanie jak wygląda mama i tata, czym się różnią w wyglądzie i w czym są podobni np. „Mama jest niska, tata wysoki.”, „Tata ma brodę, a mama nie.”, „Mama i tata mają niebieskie oczy”. „Mama i tata noszą spodnie”

„M a m u s i a    i    T a t a”

– wysłuchanie wierszy Elżbiety Bura i Barbary Lewandowskiej, rozmowa na temat treści wiesza.

Mamusiu! Dziękuję, że mi pokazałaś, czym jest dobro na ziemi,
Ty jesteś najważniejsza i nikt tego nie zmieni.
Ten jeden dzień najpiękniej w mym sercu jaśnieć musi:
Dla jednych to Dzień Matki, a dla mnie Dzień Mamusi.”

Tata mógłby szybowcem latać! Dojść aż na koniec świata!
Tata zna się na lwach! Armatach! Naprawi płot i Fiata!
Tata mógłby chodzić lasami, górami.
Mógłby wygrać z groźnymi zbójcami!
Mógłby w morzu szukać skarbów czasami!
Mógłby – wszystko! Ale chce być z nami.
Dlatego, że tata nas kocha. Dlatego, że my go kochamy!”

Z a d a n i e    d l a    r o d z e ń s t w a,    c i o ć,    w u j ó w,    d z i a d k ó w

– pomóżcie dzieciom nauczyć się tej piosenki, by mogły zaśpiewać ją rodzicom:

„Dziękuje mamo, dziękuje tato” – piosenka Zozi.

1.Uczyliście mnie chodzić,
uczyliście mnie mówić,
jak się zachowywać
jak zwracać się do ludzi.
Ja mogę na Was liczyć,
wiem że mi pomożecie
najlepszych mam rodziców
na całym wielkim świecie.

Ref:
Dziękuje mamo, dziękuje tato
za każdą zimę, za każde lato
dziękuje mamo, dziękuje tato
za to że macie dla mnie czas
bardzo kocham Was!


2.A najpiękniejsze chwilę
są kiedy mnie tulicie
dajecie mi buziaki
idziemy tak przez życie
co mogę dla Was zrobić?
jak mogę się odwdzięczyć?
jesteście w moim sercu
będziecie w mej pamięci

Ref: Dziękuje mamo, dziękuje tato….

Karty pracy   dla Krasnali

,, W krainie muzyki”

Tematem tego tygodnia jest muzyka. Dzieci bardzo lubią muzykę, wpływa ona korzystnie na ich rozwój. Poprzez zabawy muzyczne u dzieci kształtowany jest słuch, poczucie rytmu i sprawność fizyczna. Warto zachęcić dzieci do śpiewania, razem z nimi tańczyć czy po prostu słuchać muzyki. 

Karta pracy –

Poznajemy instrumenty:

,,Orkiestra”

– A. Frączek – rozpoznawanie i podawanie nazw instrumentów.

Bum bum bum!

Tra, ta, ta,

w naszym domu

wciąż ktoś gra.

Antek dudni na puzonie,

naśladując wściekłe słonie,

Franek w trąbę dziko dymie,

musisz słuchać, chcesz czy nie.

Stryj Ignacy na pianinie

brzdąka gamę co godzinę.

Rock and rolla na cymbałkach

wystukuje ciocia Alka.

Ja koncerty daję w przerwach,

po mistrzowsku gram na nerwach.

 Rodzic zadaje pytania:

– Kim jest muzyczna rodzina?

– Na jakich instrumentach grają jej członkowie?

– Co to znaczy grać komuś na nerwach?

 

Dźwięki i odgłosy instrumentów muzycznych:

 

,,Rytmiczna rozgrzewka w podskokach”

,,Trzech muzyków z kontrabasem” 

,, Walc Kwiatów” – rozwijanie kreatywności ruchowej w trakcie zabaw muzycznych. Dzieci trzymają w dłoniach szyfonowe chusteczki, tańczą według własnego pomysłu do muzyki:

 Mariage d’amour Paula Senneville’a

,, Jestem muzykantem’‚ – zabawa ze śpiewem, doskonalenie artykulacji poprzez śpiewanie zgłosek dźwiękonaśladowczych

Jestem muzykantem - konszabelantem,

my muzykanci - konszabelanci.

Ja umiem grać, my umiemy grać. 

- A na czym? - Na pianinie.

A pianino, i no, i no, a pianino, i no, i no,

a pianino, i no, i no, bęc

( refren śpiewają wszyscy domownicy, naśladując głosem i gestem instrument)

Inne propozycje: na puzonie, onie, onie: na bębenku:bum ta- ra – ra; na flecie: fiju, fiju: na trąbce: tru, tu,tu

Figurki – znana wszystkim zabawa w figurki. Dzieci poruszają się po pokoju w rytm muzyki. Gdy muzyka przestanie grać, zastygają jak figurki. Potem następuje zmiana kierunku i kolejne zastygnięcie. 

Piosenka ,,Jadą, Jadą,  Misie”

Praca plastyczna

 Metodą E. Dziamskiej – „Jeże na spacerze” 

 Dzieci stoją przed dużym arkuszem papieru.W rękach trzymają kredki najlepiej świecowe, grube i wykonują rytmiczne kreślenie linii do utworu muzycznego:

Straussa  „Marsz Radetzkiego”  

Piosenka: ,,Tydzień liczy 7 dni” – nauka dni tygodnia 

Poleczka

Alfabet warzywno – owocowy: 

Piosenka ,,Żabie kroki” 

– zachęcam do rodzinnego tańca 

Rytmiczna rozgrzewka w podskokach

Rozpoznawanie głosów ptaków 

ćwiczenie percepcji słuchowej

Action words 

https://www.youtube.com/watch?v=hzo9me2fdzg

,,Wrażenia i uczucia”  

Kochane Krasnalki, kolejny tydzień nauczania zdalnego, tym razem o emocjach. Będziecie miały okazję wyrazić swój nastrój poprzez malowanie, taniec i ruch. 

Spróbujcie pokazywać różne emocje za pomocą wyrazu twarzy i sposobu poruszania się. Oto kilka propozycji dla Was.

Piosenka ,,Emocje”: 

Wiersz J. Brzechwy 

„Psie smutki” 

Na brzegu błękitnej rzeczki 
Mieszkają małe smuteczki.
Ten pierwszy jest z tego powodu,
Że nie wolno wchodzić do ogrodu.
Drugi – że woda nie chce być sucha.
Trzeci – że mucha wleciała do ucha.
A jeszcze, że kot musi drapać, 
Że kura nie daje się złapać.
Ze nie można gryźć w nogę sąsiada 
I że z nieba kiełbasa nie spada.
A ostatni smuteczek jest o to,
Ze człowiek jedzie, a pies musi biec piechota.
Lecz wystarczy pieskowi dać mleczko 

Piosenka  ,, Jak się czuje miś ?”

– rozpoznawanie i podawanie nazw emocji

 Ćwiczenie relaksacyjne – robienie min: przyjemnej i groźnej.

 Masażyk

– do utworu ,,Dzik jest zły” Jana Brzechwy.

  ,,Dzik jest zły”  

       Dzik jest dziki, dzik jest zły
       Dzik ma bardzo ostre kły.
       Kto spotyka w lesie dzika,
      Ten na drzewo zaraz zmyka.

Piosenka ,,Hyc, Tup, Klap”

 Zestaw ćwiczeń 

,,Kula u nogi” – rodzic porusza się po pokoju  z dziecko siedzącym  na podłodze, dzieckiem obejmującym rękoma i nogami i jedna z nóg dorosłego.

 ,,Rowerek” – rodzic i dziecko leżą na podłodze na plecach z uniesionymi w górę i ugiętymi w kolanach nogami. Dziecko opiera swoje stopy o stopy rodzica. Wspólnie wykonują koliste ruchy nogami, tzw. ,, rowerek”

,,Mała karuzela” – rodzic obejmuje stojące tyłem dziecko pod ramionami, splatając ręce na wysokości jego klatki piersiowej. Rodzic unosi dziecko do góry i obraca się z nim wokół własnej osi w jedną i w drugą stronę.

Praca Plastyczna

,,Wesoły Obrazek” – Kształtowanie umiejętności wyrażania emocji przez środki niewerbalne np. malowanie farbami. Na stole dla dziecka przygotowujemy kartki A4, tace z farbami w kolorach podstawowych, waciki kosmetyczne. Dzieci słuchają utworu muzycznego Wiosna Vivaldiego. Określają nastrój, tempo utworu. Za pomocą wacików wykonują obrazek, który podpowiada im muzyka. W trakcie malowania cały czas słuchają muzyki.

Antonio Vivaldi ” Wiosna”

,,Jarzynowa gimnastyka”

,,Ciężkie i lekkie” 

,,Matematyka na wesoło liczymy palce”

,,Ojciec Wirgiliusz”

,,Nie chcę, nie chcę cię znać” 

,,Kubuś – Gdy poczujesz szczęścia smak”

Karty Pracy

krasnale

Krasnalki, każdy z Was znajdzie coś dla siebie. 

Prosimy rodziców o przesyłanie zdjęć przedstawiających pracę dzieci.  

Uczymy się części ciała:

 Zabawy logopedyczne:

I karty pracy

dlakrasnalkw

 

********************

***************************

********************

 

 

Kochane Krasnalki

Tematem tego tygodnia będą książki i ich „Tajemnice”

C.D.

„Dopasuj postać z bajki do jej cienia”

– ćwiczenie percepcji wzrokowej.

https://eduzabawy.com/karty_pracy/dopasuj_cienie/dzien-postaci-z-bajek/

„Zagadki o bajkach”

Rogi ma na głowie,

Słynie z pięknej brody.

Mieszka w Pacanowie.

W bajce ma przygody.

(Koziołek Matołek)




Ciąga skrzatom wozy w bajkach,

sławę skoczka ma i grajka.

(konik polny)




Jest rzadkim zwierzęciem, podobnym do Burka.

W bajce Czerwonego pożarł nam Kapturka.

(wilk)




Z bajek jest nam znana.

Choć żyje w ciemności,

pozostaje dla nas symbolem mądrości.

(sowa)




Może złote jajka znosić tylko w bajkach.

(kura)




Maleńki człowieczek z wielu baśni i bajeczek.

(krasnoludek)




To my - braciszek i siostrzyczka.

Znaleźliśmy w lesie śliczną chatkę.

Całą ze słodkiego pierniczka.

(Jaś i Małgosia)




Kochany przez wszystkich miś.

Jego przyjaciel to Krzyś.

Czerwony serdaczek i wesoła mina.

Od baryłki miodu każdy dzień zaczyna.

(Kubuś Puchatek)




Z drewna wystrugany,

chłopiec z bajki znany.

Kiedy kłamał w głos,

szybko rósł mu nos

(Pinokio)




Kiedy siedzisz w domu sama,

chętnie czyta ci je mama.

O królewnie, o szewczyku

i o strasznym rozbójniku.

(bajka)

 

„Masa papierowa”

– zabawa plastyczno – badawcza.

Zamiast kartek papieru można użyć kawałków papierowych ręczników albo papieru toaletowego, wtedy nie trzeba rozdrabiać blenderem i nie musi moczyć się całą noc w wodzie, ale od razu po wyciśnięciu można dodać klej z mąki.

„Leśne zwierzęta” 

nazywanie zwierząt, oglądanie, słuchanie odgłosów.

„Obserwator przyrody” – zabawa przyrodnicza. Zachęcamy, by wyjść na dwór i pobawić się w obserwatora zmieniającej się przyrody np. dziecko może wskazać, określić:

– które drzewa kwitną,   – jaki kolor mają kwiaty,   – które drzewa mają już dużo liści, a które mało,    – jakie owady latają,   – jakie zwierzęta zaobserwowały, itp.

„Doświadczenia z wodą”

– zabawy badawcze.

„Ćwiczenia na równowagę”

– zabawa ruchowa.

„Taniec Mai” 

zabawa muzyczo – ruchowa.

Karty Pracy

koszyk Czerwonego Kapturka

labirynt

pisanie po śladzie, 3 świnki

 

$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$

$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$

$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$

 

Jak powstaje książka ilustrowana?

„Moje książki”

– słuchanie wiersza Iwony Salach

Moje książki kolorowe

stoją równo na półeczce.

Myją ręce i oglądam

kartką po karteczce.

Czasem książki czyta mama,

bo ja nie potrafią sama.

Z książek wiele się dowiecie

O szerokim, pięknym świecie.

O roślinach, o zwierzętach,

o dalekich krajach też.

Wszystko w książce jest zamknięte,

więc ją w ręce bierz.

Pytania do tekstu:

Dlaczego warto mieć w domu książki i czytać je codziennie? Co trzeba najpierw zrobić zanim weźmiemy do ręki książkę?

Zwrócenie uwagi na obchodzenie się z książkami np. Nie wolno jeść i pić przy książce, żeby jej nie poplamić.  Nie wolno zginać rogów. Nie rysujemy po książce. Należy delikatnie odwracać kartki, by ich nie podrzeć. Książki odkładamy na swoje miejsce.

„Mały skok”

– zabawa ruchowa.

„Skaczemy biegniemy”

– zabawa ruchowa.

„Ćwiczenia z Fruzią”

– podskakiwanie na słowo „hop”.

„Wypełnij plasteliną” – białe pola należy wypełnić odpowiednim kolorem plasteliny.

wypelnij plasteliną

Karty pracy

 

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

 

„Polska to mój dom”

„Dom”

Anna Bernat

słuchanie wiersza, zadawanie dziku pytań do tekstu.

Zwierzęta kochają i łąkę i las,
A ryby swą rzekę jak nikt.
Ptaki drzewa tu mają, by wracać do gniazd,
A kwiaty w ogrodach swój świat.
Na ziemi, na ziemi,
To każdy z nas wie,
Jest miejsce, jest miejsce,
Gdzie dobrze mu jest.
Na ziemi jest wiele i wiosek i miast,
Jak wiele któż zliczy je kto,
Jedno miejsce jest nasze, by przeżyć swój czas,
O miejscu tym mówi się dom.
Na ziemi to każdy z nas wie,
Jest miejsce, gdzie dobrze mu jest.

 Duży i mały dom – zabawa orientacyjno – porządkowa.

Dziecko spaceruje po pokoju w rytm muzyki, gdy muzyka jest zatrzymana rodzic podaje hasło: „duży dom” wtedy dziecko staje na placach i układa ręce na głową na kształt dachu, lub: „mały dom” – dziecko przykuca i układa ręce nad głową na kształt dachu. Hasła powtarza się kilkakrotnie.

 „Domy i domki” – zabawa dydaktyczna

Pokazujemy dziecku ilustracje różnych domów, lub wyglądamy przez okno, lub wychodzimy na spacer i prosimy, by dziecko wskazało: duże i małe domy, szerokie i wąskie domy. Dzieci mogą też podawać, jakie kolory mają domy, lub opisywać otoczenie wokół domu, np. po prawej stronie rośnie drzewo, przed domem stoi trampolina, na dachu siedzi ptak.

„Kolorowe domy” – zabawa ruchowa.

Na podłodze, w różnych miejscach z ubrań układamy koła, kwadraty, to będą nasze domy. Dziecko spaceruje do dowolnej po muzyki uważając,  by nie nadepnąć ubrań. Na hasło „dzieci do domu” – wskazuje obunóż do dowolnego domu.

„Polska” – Ryszard Przymus

słuchanie wiersza.

Polska – to taka kraina,
która się w sercu zaczyna.
Potem jest w myślach blisko,
w pięknej ziemi nad Wisłą.
Jej ścieżkami chodzimy,
budujemy, bronimy.
Polska – Ojczyzna…
Kraina, która się w sercu zaczyna.

Zadajemy dziecku pytania:

„O jakim kraju była mowa?” „Co to znaczy, że jesteśmy Polakami i mówimy po polsku?” Wyjaśniamy co to znaczy kraina, ojczym

„Gniazdo białego orła” – słuchanie, zadawanie dziecku pytań.

„ Znak”

– słuchanie wiersza Marii Łaszczuk

Czy ty wiesz, jaki to znak,

w czerwonym polu biały ptak?

- Wiem -odpowiedział Jędrek mały,

to jest znak Polski: Orzeł Biały.

Odpowiadanie na pytania: „Co to jest symbol narodowy, znak Polski, pokazanie herbu i wykonie pracy plastycznej:

1. Zamalowywanie farbami kartki na czerwono

2. Maczanie dłoni w białej farbie i odciśnięcie na kartce w ten sposób:

  

  3. Domalowanie głowy, ogona, dziobu, korony, pazurów, oka.

 „Hymn narodowy” –utrwalenie postawy podczas hymnu, pierwszej zwrotki i refrenu.

„Wars i Sawa” – słuchanie legendy.

 „Legenda o smoku Wawelskim”- słuchanie, zadawanie dziecku różnych pytań.

  „Polska oczami orła” – oglądanie filmu, wyjaśnianie dziecku, to co jest niezrozumiałe.

lub „Odkryj Polskę”  i „To jest nasz kraj” – dla mniej cierpliwych dzieci:)

  „Podróż pociągiem po Polsce” – zabawa ruchowo – logopedyczna:

Dziecko naśladuje ruchy jazdy pociągiem. Gdy muzyka jest zatrzymywana rodzic podaje miejsce, gdzie zatrzymał się pociąg i czynności jakie ma wykonać dziecko np.:

– w górach – dziecko pokazuje jak wspina się po górach, jak kozy skaczą po skałach, naśladuje odgłosy owiec i kóz, bzyczenie os, szum wiatru (silny i mocny), plusk wody

– nad morzem – pokazuje jak pływa w morzu, jak latają mewy, naśladuje odgłos szumu fal, „cmoka” jak rybki, pokazuje grubą i chudą rybę: nabiera dużo powietrza w usta i powoli je wydmuchuje

– w mazurach, nad jeziorem – pokazuje, jak rybacy zarzucają sieci, jak wiat trzęsie łodzią na wietrze, naśladuje cykanie świerszczy, pokazuj jak latają motyle, jak siadają na wiatkach i jak wciągają nektar z nich, jak skacze żaba i jakie odgłosy wydaje

– w lesie – pokazuje jak zbiera jagody, jak drzewa kołyszą się w wietrze, jak trawa kołysze się na wietrze (dziecko wykonuje skłon i wymachuje dłońmi na boki), jak latają małe ptaszki, jak szukają w ziemi czegoś do zjedzenia (dziecko kuca i składa rączkę w chwyt pęsetkowy i stuka w podłogę), naśladuje jak śpiewają ptaki, jak ryją dziki i jakie odgłosy wydają

 „Odkrywcy”

– zabawa badawcza.

Należy włożyć  do głębszej miski różne zabawki, które można zamoczyć. Całość zalać wodą (można ją zabarwić np. barwnikiem spożywczym) i włożyć do zamrażalnika. Następnie wyciągnąć zawartość np. na tackę i dziecko ma zadanie np. łyżeczką, patyczkiem, wykałaczką wydobyć wszystkie zabawki i je oczyścić z lodu.

 „Kto Ty jesteś?”

i piosenka na podstawie wiersza  

„Kto Ty jesteś”:

  „Święto flagi”  – Pokazujemy dziecku prezentację, wyjaśniamy co symbolizują poszczególne ilustracje:

Później wspólnie z dzieckiem wywieszamy flagę państwową, oto podstawowe zasady jej wywieszania:

&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

 

ref:   Jesteśmy Polką i Polakiem

Dziewczynką fajną i chłopakiem

Kochamy Polskę z całych sił

Chcemy byś również kochał ją i ty i ty

I. Ciuchcia na dworcu czeka

Dziś wszystkie dzieci pojadą nią by poznać kraj

Ciuchcia pomknie daleko

I przygód wiele na pewno w drodze spotka nas

ref:  Jesteśmy Polką i Polakiem

II.  Pierwsze jest Zakopane

Miejsce wspaniałe

Gdzie góry i górale są

Kraków to miasto stare

W nim piękny Wawel

Obok Wawelu mieszkał smok

ref:  Jesteśmy Polką i Polakiem

III. Teraz to już Warszawa

To ważna sprawa

Bo tu stolica Polski jest

Wisła, Pałac Kultury, Królewski Zamek

I wiele innych, pięknych miejsc

ref:  Jesteśmy Polką i Polakiem

IV.  Toruń z daleka pachnie

Bo słodki zapach pierników kusi mocno nas

Podróż skończymy w Gdański

Stąd szarym morzem można wyruszyć dalej w świat

ref:  Jesteśmy Polką i Polakiem

Jak już znacie tekst to może pośpiewacie:)

Flaga Polski – zabawa sensoryczna kształtująca małą motorykę

Opis: Na zasadzie zabawy przedstawionej tu:

dzielimy folię na połowę, albo rysujemy kontury flagi do jednej części dajemy białą farbę do drugiej czerwone i dziecko ma za zadanie rozetrzeć farbę w wyznaczonym obszarze.

 

Lasy już otwarli. Zapraszamy na……….

„Wycieczka do lasu” – proponuję zabrać dziecko do lasu, pomagać mu nazwać zwierzęta i rośliny jakie zobaczy lub usłyszy.

Barwy Ojczyste

Czesław Janczarski

Powiewa flaga,

gdy wiatr się zerwie.

A na tej fladze

biel jest i czerwień.

Czerwień to miłość,

biel - serce czyste.

Piękne są nasze

barwy ojczyste.

„Gdzie jest miś?” – Zabawa na orientację przestrzenną

Symbole narodowe – oglądanie.

„Myszka kaszkę ważyła” – zabawa paluszkowa:

Jak nauczyć dziecko prawidłowo trzymać kredkę?

„Symbole narodowe”

– Cele zabawy:

  • kształcenie uwagi i pamięci słuchowej,
  • zapoznanie z symbolami narodowymi.

Instrukcja

  1. Należy wyciąć wszystkie obrazki.
  2. Tabelę z pustymi obrazkami z kropką nie rozcinamy – zostawiamy 3 pola razem wycięte (w pasku).
  3. Rozkładamy przed dzieckiem wszystkie obrazki oraz pasek z pustymi polami (czerwona kropka ma znajdować się po lewej stronie).
  4. Pytami się dziecka, co jest na obrazkach, nazywamy je jeśli nie wie.
  5. Pokazujemy dziecku jak będziemy układać obrazki zaczynając od czerwonej kropki np. „flaga Polski, syrenka Warszawska, flaga Polski”, albo „mapa Polski, obraz Matki Bożej Częstochowskiej, herb Polski”
  6. Podajemy dziecku sekwencję do ułożenia. Powtarzamy ją np. 5-3 razy zanim dziecko zacznie układać.
  7. Gdy dziecko ułoży sprawdzamy z dzieckiem, czy dobrze zapamiętało kolejność.
  8. Ilość powtórzeń sekwencji jest zależna od skupienia dziecka, jego uwagi słuchowej. Jeśli jest potrzeba można powtarzać przed ułożeniem np. 6 razy a z czasem jak będzie sobie radzić 3 razy. Lepiej nie podpowiadać dziecku podczas układania, co teraz ma być, bo przestanie starać się, by zapamiętać, a będzie czekać na podpowiedź.
  9. Osoba prowadząca może dla siebie też wyciąć puste pola by ułożyć obrazki, ale tak by dziecko ich nie widziało. Następnie podać ich kolejność a na końcu dziecko samo będzie mogło zweryfikować, porównać tabele czy obrazki są takie same i w tej samej kolejności.

Inne warianty zabawy:

Tą zabawę można wykonać wykorzystując przedmioty, które mamy pod ręką np. widelec, łyżkę, kubek” albo „maskotkę, lalkę, samochód”. Dobrze, by było więcej przedmiotów tego samego rodzaju, bo w sekwencjach mogą się powtarzać „maskotka, lalka, lalka” i zwiększa się poziom trudności.

Pobieramy PDF

symbole narodowe, uwaga słuchowa

 

**********************************************

**********************************************

W tym tygodniu ,, Dbamy o naszą planetę”. Oto kilka propozycji:


 Eko piosenka:

,,Świat w naszych rękach”


https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE


,, Obietnica”

– słuchanie wiersza Iwony Salach

Gdy do lasu pójdą dzieci, żadne w lesie nie naśmieci,
bo papierki i butelki dają pożar czasem wielki.
Każdy malec obiecuje, że przyrodę uszanuje.
Nie wystraszy w lesie zwierza, co do wody właśnie zmierza.
Nie zabrudzi rzeki także. Dba o czystość, dba a jakże
A więc dziecię moje młode – przed zagładą chroń przyrodę.

„Śmieciu  precz” 

– S. Karaszewskiego

Gdy rano słońce zaświeci wybiegają na dwór dzieci
Miotły, szczotki idą w ruch , bo dokoła wielki brud.
Śmieciu precz , brudzie precz!
Ład, porządek dobra rzecz.
Tu papierek od cukierka. Tam leży butelka.
Ówdzie puszka po napoju i pudełko może twoje?
Żyć nie można w bałaganie.
Więc się bierzmy za sprzątanie.
Zmykaj , śmieciu do śmietnika.
Bałaganie , brudzie znikaj.

Film edukacyjny: 

W kontakcie z naturą

Ekologa znak

Zabawa ruchowa 

Muzyczne stop

Film edukacyjny:

Porządkowo

Zabawy

,, Papierowe kule” –  zabawa ruchowa z zachowaniem równowagi. Rodzic rozdaje dzieciom kulki z gazet. Zadaniem dzieci jest ułożenie ścieżki, po której dojdą do lasu. Następnie dzieci przechodzą stopa za stopą.

,,Kolorowe kręgle” – wcale nie musicie kupować kręgli w sklepie, możecie wykorzystać puste butelki po wodzie! Ekonomicznie i ekologicznie zarazem. Aby nie były zbyt lekkie wsypcie do środka trochę piasku lub wlejcie wodę. Możecie też je ozdobić naklejkami lub papierem samoprzylepnym. A potem piłka, zbijanie kręgli i w trakcie świetnej zabawy ćwiczenie koordynacji wzrokowo- ruchowej, precyzji i koncentracji.

Prace plastyczne

,, Plakat małych ekologów” – rozkładamy na dywanie lub stole w różnych miejscach fragmenty obrazków: lasu,rzeki z rybami, zwierząt i ptaków leśnych ( wyciętych  z różnych gazet). Rodzic prosi by dzieci wybrały sobie obrazki, które wykorzystają do wykonania plakatu. Następnie dzieci i rodzice naklejają wybrane przez siebie obrazki na duży format szarego papieru. Na koniec wykonują wspólnie ramkę wokół plakatu, wykorzystując takie materiały jak: ścinki kolorowej bibuły, kawałki foli aluminiowej, sznurka, paseczki, folii bombelkowej, ścinki materiału.

,,Ekoludek” – dzieci wykonują ekoludki z różnych dostępnych materiałów np.: rolek po papierze toaletowym i ręcznikach papierowych, kolorowych gazet, pudełek po produktach spożywczych, włóczki, nakrętek plastikowych. Dzieci wykonują z pomocą rodzica ekoludki według własnych pomysłów. 

Marszowa piosenka

Dzieci lubią gimnastykę

Bajka edukacyjna

Segregacja śmieci

Na koniec kilka zadań na kartce, a potem idźcie do ogródka. Myślę, że zajęcia przydają się do sprzątnięcia go po zimowym śnie.

krasnale – zadania dla WAS

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Witamy po Świętach niestety jeszcze na odległość, ale żeby nam nie było smutno  proponuję zaśpiewanie razem z dziećmi piosenki. Ważne jest, by już od najmłodszych lat uczyć dziecko rozpoznawania i wyrażania tego, co czuje, i uświadomienia dziecka, o tym co wokół nas się dzieje.Piosenka ,,Przegoń wirusa”:

https://www.youtube.com/watch?v=QT-2bnINDx4

W tym tygodniu zapoznamy się z pracą rolnika, czynnościami jakie wykonuje i potrzebnymi mu narzędziami. Proponuję wierszyki, piosenki, zabawy plastyczne i ruchowe oraz dźwiękonaśladowcze.Do dzieła dzielne Krasnale!  Miłej zabawy!  Dacie radę!

,,Rolnik” – Z. Dmitrocy
  Rolnik rano rusza w pole 
  Orać pługiem czarną rolę, 
  Sieje zboże i buraki, 
  Z których potem są przysmaki. 

,, Pieczywo”

– słuchanie wiersza Bogusława Szut połączone z rozmową na temat pracy rolnika.
Skąd na stole smaczny chlebek?
Rolnik sieje ziarno w glebę.
Gleba to jest ziemia czarna, w której rośnie zboże z ziarna.
Kiedy zboże jest dojrzałe, rolnik
kosi je z zapałem, potem młóci,
w swych maszynach
i wywozi plon do młyna.
Młynarz w młynie ziarno miele,
białej mąki robi wiele,
Mąka trafia do piekarza,
który ciasto z niej wytwarza.
Z ciasta robi i chleb, rogale…
W piecu piecze je wytrwale,
Jest pieczywo! Ślinka leci,
więc smacznego, dzieci!

Zabawa badawcza  – idziemy do lodówki i sprawdzamy jakie mamy produkty mleczne i podajemy ich nazwy. Próbujemy wszystkich artykułów. Rodzic przeprowadza rozmowę dlaczego te produkty warto jeść ( np. po to by mieć zdrowe zęby i kości)

,,Niewidzialni” – zabawa z chustami. Dzieci pląsają po pokoju w rytm muzyki, wprowadzając w ruch kolorowe chustki. Na hasło ”Niewidzialni!” kucają i nakrywają się chustami. Zabawę powtarzamy kilka razy.

Od ziarenka do bochenka

Rolnik sam w dolinie

Traktorek i Olek

Kilka zadań dla Was

Gmail

,,Tylko nic nie mówcie krowie”

słuchanie fragmentu wiersza Haliny Szayerowej

Nabiał –  produkt 
smaczny, zdrowy,
Dostajemy go od krowy.
Tylko nic nie mówcie krowie,
Jak się krowa o tym dowie,
to się jej przewróci w głowie
i gotowa na rozrabiać,
I przestanie nabiał dawać
czyli: masło, mleko, sery,
 i śmietanę na desery! (…)
 
Rodzic –  pyta dzieci:
 Co może dać nam krowa?
Co można zrobić z mleka?

„Koty i kotki” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Dziecko jest małym kotkiem i porusza się na czworakach, na sygnał zmienia się w dużego kota, który wspina się po     drzewach.

Dziadek fajną fermę miał

Piosenka gdacze kura ko, ko:

 

Bajka dla dzieci – odgłosy zwierząt

Lustereczko, powiedz przecie… Maluchy uwielbiają przeglądać się w lustrze i patrzeć na swoje odbicie. Wykorzystaj to do gimnastyki buzi i języka – róbcie razem śmieszne miny i dziubki, posyłajcie całusy, próbujcie dotknąć językiem brody i nosa, oblizujcie usta. Świetne ćwiczenia mięśni twarzy i języka, które pomogą w rozwoju mowy dziecka.

Co zniknęło?  Połóż przed dzieckiem trzy przedmioty i nazwij je głośno. Następnie poproś, by dziecko zamknęło na chwilę oczy i w tym czasie zabierz jedną rzecz. Zapytaj, co zniknęło.  Ta zabawa rozwija pamięć, spostrzegawczość i koncentrację.

Boogie – Woogie

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Dziś – środa – ostatni dzień pracy przed Świętami trochę więcej zadań do wyboru. Nie zapomnijcie, że poniedziałek to Lany Poniedziałek 🙂 To tak ku przypomnieniu 🙂

Wiec do dzieła…

Na początek zadania do „dokument 1” ( trzeba „zjechać” na dół i znaleźć „Dokument 1”

Od strony 14-22 należy pokazać dziecku ilustracje, poprosić by powiedziało, co się na nich znajduje, co robią na nich poszczególne osoby, jak wyglądają. Na podstawie ilustracji można opowiedzieć o zwyczajach związanych z Wielkanocą.

Teraz się trochę poruszamy razem już w nastrojach Wielkanocy

https://www.youtube.com/watch?v=diX38k_Be70

I wierszyk

 „Wielkanocny koszyczek” Zbigniew Dmitroca – można zadawać dziecku różne pytania do tekstu np. Co wkładamy do koszyczka? Jaki baranek jest w koszyczku?

Również warto poprosić, by dziecko podzieliło na sylaby poszczególne słowa np. koszyczek, pisanki, baranek.

W małym koszyczku
Dużo jedzenia,
Które niesiemy
Do poświęcenia:

Chleb i wędlina,
Kilka pisanek
Oraz cukrowy
Mały baranek.

Drożdżowa babka,
Sól i ser biały,
I już jest pełny
Koszyczek mały…

„Jajko”- piosenka.

1.Małe jajko, małe,
caluteńkie białe.
Wezmę farby nowe,
piękne, kolorowe.

Ref.: Tu kropka, tam kreska,
pisanka niebieska,
tu kropka różowa,
pisanka gotowa.

2. Małe jajko, małe,
dziś już nie jest białe.
Ma ubranie nowe,
piękne, kolorowe,

Ref.: Tu kropka, tam kreska,
pisanka niebieska,
tu kropka różowa,
pisanka gotowa.

„Sowa sprząta swoje mieszkanie” –Ćwiczenie artykulacyjne. Dziecko słucha opowiadania, czytane przez rodzica i wykonuje ćwiczenia narządów artykulacyjnych.

Sowa rozejrzała się po swojej dziupli (dzieci przesuwają językiem po podniebieniu górnym, wewnętrznych ścianach policzków, podniebieniu dolnym).

  Zauważyła duży bałagan. Postanowiła zrobić porządek. Zaczęła od odkurzania sufitu dziupli (przesuwają czubkiem języka od przodu do tyłu jamy ustnej po podniebieniu górnym),

 zdjęła też firanki (liczą czubkiem języka górne zęby)

 i włożyła je do pralki (motorek wargami)

 Po chwili pralka zaczęła płukanie firan (dzieci „przepychają” powietrze wewnątrz jamy ustnej)

 Sowa odkurzyła też ściany (przesuwają czubkiem języka po wewnętrznej ścianie policzków)

 oraz podłogę (przesuwają czubkiem języka po podniebieniu dolnym w okolicach łuku zębowego).

 rozwiesiła firany (ponownie liczą czubkiem języka górne zęby)

 Sowa była bardzo zadowolona z wykonanej pracy i szeroko się uśmiechnęła (rozciągają szeroko usta)

 Dumna wyjrzała z dziupli i rozejrzała się wokoło (poruszają językiem ruchem okrężnym na zewnątrz jamy ustnej)

 spojrzała w górę (dzieci sięgają czubkiem języka w kierunku nosa)

 spojrzała w dół (sięgają czubkiem języka w kierunku brody)

 rozejrzała się też w prawo (przesuwają czubkiem języka do prawego kącika ust)

 i w lewo (przesuwają czubkiem języka do lewego kącika ust).

Wszędzie był porządek i słychać  było śpiewające ptaki (gwiżdżąc naśladują głosy ptaków).

„Moje rączki” – Zabawa ruchowa.

https://www.youtube.com/watch?v=HJ0MqDwWubY

Ćwiczenie wyciszające:

https://www.youtube.com/watch?v=AxgIBOBLR4A

„Zające, pisanki i kurczaki” – zabaw ruchowa.

Dzieci spacerują do dowolnej muzyki po pokoju na hasło „zające”, skaczą jak zające na hasło „kurczaki” chodzą jak kurczaki i paluszkami „na niby” wydziobują z dywanu ziarenka, na hasło „pisanki” wskakują obunóż do zrobionego kształtu jajka np. z rajstop, spodni.

I jeszcze kilka zadań na kartach pracy:

Wielkanocne zmagania

POWODZENIA

###############################################

Kochane Krasnale, dziś zaczynamy od zajeć z wierszem. Mama/Tata/Babcia/Dziadek/starsze Rodzeństwo (niepotrzebne skreślić:) czytają wierszyk i …

Przed Wielkanocą   –    Dominika Niemiec

 Pomogę mamie upiec makowca i babkę.

Na babkę, wiem to na pewno, zawsze babcia ma chrapkę.

Ale najpierw trzeba święconkę przygotować.

Może tym razem czekoladowe jajka tam schować?

Babcia jak co roku tłumaczy: „Do koszyka pisanki wędrują,

zobaczysz, wnusiu, na śniadanie na pewno ci posmakują”.

Dziadek z tatą też dzielnie mamie pomagają,

od samego rana dom cały sprzątają.

Fajnie jest być razem, szykować wszystko na święta,

pomagać sobie, kochać bliskich, o wielkanocnych zwyczajach pamiętać.

Teraz do tekstu kilka pytań.

O jakich świętach była mowa?

Kto brał udział w przygotowaniach do świąt?

Co takiego działo się podczas przygotowań?

Jak myślisz, jak czuła się dziewczynka?

Czy osoby z tej rodziny się kochają? Dlaczego tak uważasz?

Czy Ty pomagasz swoim bliskim w przygotowaniu do świąt? W jaki sposób pomagasz?

Jak czujesz się w święta, kiedy przebywasz z bliskimi?

Już? Zrobione? To teraz zabawa.

„Pomagam mamie” – zabawa pantomimiczna. Gdy rodzic wypowie jakąś czynność dziecko pokazuje ją ruchem np. Pomagam mamie zetrzeć kurze z półek, mieszać ciasto, nakrywać do stołu, kroić warzywa, wkładać jajka do koszyka.

A teraz dziecko pyta się mamy i taty w czym może im pomóc i idzie wykonać te czynności:)

„Zajączki” – zabawa ruchowa skoczna. Rodzic rozkłada na dywanie zwinięte skarpetki – będą symbolizowały jajka leżące na łące i wyjaśnia dziecku, że jest ono zajączkiem. Gdy gra dowolna muzyka dziecko stara się skakać jak zając między pisankami. Gdy muzyka milknie staje przed jedną z nich i przeskakuje obunóż. Czynności te powtarza się kilka razy.

I aby odstresować nauczyciela – Rodzica trochę m.in. wizualnej pomocy dla Nich

Lepimy ciasteczka – Zabawy masą plastyczną:

https://www.jaskoweklimaty.pl/aksamitna-masa-plastyczna-diy-gotowa-zaledwie-w-3-minuty/

Kąpiel – Zabawa sensoryczna – poszukiwanie zwierzątek w pianie:

https://www.youtube.com/watch?v=LX4lJKMKs_0

Zabawa  ruchowa z chusteczką:

https://www.youtube.com/watch?v=t4exS36Sq_M

„Głowa, ramiona” – zabawa muzyczno – ruchowa:

https://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE

Wystarczy na dziś. Idźcie na podwórko, bo jest cieplutko. Dobrego dnia:)

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Rozpoczął się Wielki Tydzień wiec zaczynamy od piosenki:

https://www.youtube.com/watch?v=KzFGPCKckMw

Jak już opanowaliście piosenkę to trochę ćwiczeń logopedycznych

https://www.youtube.com/watch?v=WaY-RDjS9Kg


Poćwiczmy jeszcze trochę paluszki:

https://www.youtube.com/watch?v=vzsO8zL21gw

co przyda sję przed plastycznymi wyzwaniami

zajęcia plastyczne kurczak malowany widelcem

I trochę zabawy

A na koniec się wyciszamy.

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

W tym tygodniu spotyka się z Wami s. Brygida.

Zadania na czwartek

Zabawy ruchowe:

1. „Jak chodzą zwierzątka” – naśladowanie ruchów według instrukcji słownej.

2. „Kosmiczne kurczaki”  – opis zabawy

Na początku dzieci chodzą po pokoju jak kurczaki.

Na słowa „ko, ko, ko” zatrzymują się i wymachują rękoma jak skrzydłami

Na odgłos piania koguta – naśladują zachowanie koguta (np. wyścigają szyję, do góry)

Od słów „Przez nieba, bezdroża” – dzieci rozkładają ręce i naśladują lot samolotu.

ko, ko, ko” zatrzymują się i wymachują rękoma jak skrzydłami

Umiemy zatańczyć, zagwizdać, zaśpiewać” – dzieci pokazują ruchem te czynności.

ko, ko, ko” zatrzymują się i wymachują rękoma jak skrzydłami.

3. Zabawa z gazetą, kartką:

Zadania z dokumentu nr 1

Od strony 3 do 6 należy pokazać dzieciom historyjkę obrazkową i poprosić, by opowiedziały co się na niej znajduje.

Od strony 11 do 13 dziecko ma określić w jakim miejscu znajduje się kurczak w stosunku do jaka np. za jajkiem, w jajku.

Strona 15 dziecko opowiada, co widzi na obrazku.

Zajęcia plastyczne „Kolorowe kurczaki” – str. 4-5 dzieci kolorują kurczaki według instrukcji słownej po angielsku i po polsku, a jak nie pamiętają koloru można im pokazać wzór ze strony 6-7.

Dokumenty:

   s. Brygida 2

Dokument nr 1

&^&^&^&^&^&^&^&^&^&^&^&^&^&^&^&^&^&^&

Oto kilka propozycji na dzisiejszy dzień.

duże małe

pisanie po śladzie ptaszek i gniazdo

przodem bokiem

I jeszcze, żebyście się nie zasiedzieli przy stoliczkach, trochę ruchu. I idźcie na powietrze, bo to już pewnie ostatnie zimowe podrygi 🙂

zabawa z butami:

Maluszki DO DZIEŁA

Środa

3latkikrasnale

Czwartek

3latkikrasnale 1

Piątek

3latkikrasnale 2