Drogie Delfinki!
W tym tygodniu zapraszam Was do zabaw i zadań związanych ze zwierzętami.
Życzymy dobrej zabawy!
Zabawy logopedyczne
Posłuchaj wierszy o różnych zwierzętach, jeżeli znasz już któryś mów razem z rodzicem –
„Dzikie zwierzęta” – ćwiczenia dźwiękonaśladowcze –
Zabawy matematyczne
„Lekkie – ciężkie” – pokoloruj zwierzęta wg polecenia (w załączniku)
„Od najmniejszego do największego” – praca z kartą pracy – Plac zabaw. KP2.44
Zabawy muzyczne
Piosenka „Zoo” –
„Cztery słonie” – słuchanie piosenki, wspólne śpiewanie –
Zabawy plastyczne
„Kolorowy paw” – kolorowanie, wycinanie szablonu pawia, sklejanie wg wzoru (w załączniku)
„Lew” – praca plastyczna – https://kreatywnadzungla.pl/2019/05/praca-plastyczna-lew-z-kolorowa-grzywa.html
Zabawy ruchowe
„Kto tak skacze?” –
„Jak porusza się… ?(wąż, słoń,żaba)” – jedna osoba pokazuje i naśladujemy
Zabawy z językiem angielskim
„Dzikie zwierzęta” – nazwy dzikich zwierząt w języku angielskim –
„Zwierzęta” – nazwy zwierząt po angielsku –
Ćwiczenia grafomotoryczne
Ćwiczenia grafomotoryczne „Moje zoo” – rysowanie po linii (w załączniku)
Ćwiczenia grafomotoryczne – rysowanie drogi zwierząt do ich domów (w załączniku)
Inne
„Zwierzęta i ich domy” – łączenie zwierząt z ich domami. Dzielenie ich nazw na sylaby. Próby określania pierwszej głoski w słowach np. bóbr – b
Karty pracy
zadaniadladelfinkw (2)
***********************************
*************************
Świat uczuć i emocji
Zabawa ruchowa ze śpiewem piosenki: „Dwóm tańczyć się zachciało”.
Jak się czuję dziś? Wysłuchanie piosenki. Rozmowa na temat treści piosenki oraz przeżywanych przez dzieci emocji.
„Nasze emocje”- nauka piosenki.
Bajka o emocjach.
Zabawa: „Dokończ zdanie”
– Jestem zły/a gdy …
– Cieszę się gdy …
– Jestem smutny/a gdy …
– Jestem zdziwiony/a gdy …
Zabawy pantomimiczne:
Dzieci pokazują wymyśloną przez siebie emocję (z omawianych) i demonstruje ją swoją mimiką twarzy oraz ciałem, a rodzice odgadują.
Pokaż jak się czujesz gdy:
- ktoś sprawi ci przykrość,
- jesteś głodny,
- dostaniesz prezent,
- ktoś przyłapie Cię na kłamstwie,
- boli Cię ząb,
- boisz się dużego psa,
- gdy ktoś Cię pochwali.
Wysłuchanie wierszy i rozmowa na temat ich treści.
Wiersz J. Brzechwy pt. „Psie smutki”
Na brzegu błękitnej rzeczki
Mieszkają małe smuteczki.
Ten pierwszy jest z tego powodu,
Że nie wolno wchodzić do ogrodu.
Drugi – że woda nie chce być sucha.
Trzeci – że mucha wleciała do ucha.
A jeszcze, że kot musi drapać,
Że kura nie daje się złapać.
Ze nie można gryźć w nogę sąsiada
I że z nieba kiełbasa nie spada.
A ostatni smuteczek jest o to,
Ze człowiek jedzie, a pies musi biec piechota.
Lecz wystarczy pieskowi dać mleczko
I już nie ma smuteczków nad rzeczką.
Wiersz D. Gellner „Zły humorek”
Jestem dzisiaj zła jak osa!
Złość mam w oczach i we włosach!
Złość wyłazi mi uszami
i rozmawiać nie chcę z wami!
A dlaczego? Nie wiem sama.
Nie wie tata, nie wie mama…
Tupię nogą, drzwiami trzaskam
i pod włos kocura głaskam.
Jak tupnęłam lewą nogą,
nadepnęłam psu na ogon.
Nawet go nie przeprosiłam –
taka zła okropnie byłam.
Mysz wyjrzała z mysiej nory:
– Co to znowu za humory?
Zawołałam: – Moja sprawa!
Jesteś chyba zbyt ciekawa.
Potrąciłam stół i krzesło,
co mam zrobić, by mi przeszło,!?
Wyszłam z domu na podwórze,
wpakowałam się w kałużę.
Widać, że mi złość nie służy,
skoro wpadłam do kałuży.
Siedzę w błocie, patrzę wkoło,
wcale nie jest mi wesoło…
Nagle co to? Ktoś przystaje.
Patrzcie! Rękę mi podaje!
To ktoś mały, Tam ktoś duży –
Wyciągają mnie z kałuży.
Przyszedł pies i siadł koło mnie,
kocur się przytulił do mnie,
mysz podała mi chusteczkę:
– Pobrudziłaś się troszeczkę!
Widzę, że się pobrudziłam,
ale za to złość zgubiłam
Pewnie w błocie gdzieś została,
NIE BĘDĘ JEJ SZUKAŁA!
Filmy edukacyjne:
Radość
https://vod.tvp.pl/video/psie-opowiesci,odc-1-radosc,2579868
Smutek
https://vod.tvp.pl/video/psie-opowiesci,odc-9-smutek,3080701
Strach
https://vod.tvp.pl/video/psie-opowiesci,odc-7-strach,4205152
Złość
https://vod.tvp.pl/video/psie-opowiesci,odc-5-zlosc,2775596
Karty pracy. Na twarzy dziecka narysuj emocję, która dzisiaj Ci towarzyszy. Na kolejnej karcie połącz twarze dzieci z odpowiednimi emotikonami.
Praca plastyczna. Z wykorzystaniem pasteli bądź farb plakatowych przedstaw na jednej kartce co sprawia Ci największą radość, a na drugiej kiedy jest Ci smutno.
Wykonaj również ćwiczenia w podręczniku związane z temat.
W i t a j c i e D e l f i n k i !
W tym tygodniu świętujemy Wasze święto „Dzień Dziecka”!!!
Na początek życzenia dla Was
Zabawa logopedyczna „Zabawy dzieci”
Piłka jest okrągła, - wypychamy językiem okrągłą piłkę raz zprawej raz z lewej strony
a bramki są dwie, - językiem dotykamy kącików warg po jednej i po drugiej stronie
ten kto lubi piłkę,
dobrze o tym wie!
A kto lubi lalki,
lula je o tak:aaaaa! - Wdech przez nos, głoska a
I wózeczkiem jedzie hen
w daleki świat! Aaaaa!
Ktoś lubi huśtawkę – szeroko rozchylamy wargi, naśladujemy językiem huśtawkę równoważną, poruszając nimi z dołu do góry i z powrotem między dolną i górną wargą
Ktoś zjeżdżalnię woli, - ślizgają czubkiem języka po podniebieniu od tyłu jamy ustnej do przodu
a ktoś inny lubi, kiedy się go goni! - usta szeroko otwarte, poruszanie językiem dookoła – najpierw w prawą, później w lewą stronę
Filmy o Prawach Dziecka
„Prawa dziecka” – słuchanie wiersza J. Korczaka
http://www.przedszkolekorczaka.pl/aktualnosci/141-prawa-dziecka
„Kic, kic” – zabawa ruchowo – matematyczna.
Jedna osoba odwraca się tyłem. Druga skacze jak zajączek np. 4 razy. Zadaniem odwróconej osoby jest podanie ile razy skoczył zajączek.
Piosenki
„Wszystkie dzieci nasze są” – zabawa przy piosence” –
„Mam chusteczkę haftowaną” – słuchanie i zabawa przy piosence –
„Labada” – zabawa przy piosence
Prace plastyczne
„Mój wymarzony Dzień dziecka” – rysowanie na temat
„Bransoletki” – wykonanie bransoletek z plastikowej słomki – https://ekodziecko.com/category/dzien-dziecka
Zabawy ruchowe
Zabawa ruchowa „Figury” – na hasło figury robimy różne figury
Zabawa naśladowcza „Róbcie to co ja” – naśladujemy jedną osobę, która np. robi pajacyki, uśmiecha się lub chodzi jak kot
Zabawa ruchowa „Spotkanie”
Poszedł Marek na spacerek – maszerujemy w miejscu
Spotkał Krzysia i Marcele. - jw.
Spotkały się ich paluszki – pokazujemy nazywane części ciała obiema rękami
Spotkały się ich brzuszki – jw.
Spotkały się ich kolana i skakały, oj, dana
Spotkały się ramiona,
i pięty, i głowa zdumiona,
że wszystkie części ciała
każdy ma w tym samym miejscu
Piosenki po angielsku
„Finger family” – piosenka o rodzinie
„I love you” – piosenka o rodzinie –
https://www.youtube.com/watch?v=BcA6muHkGXc
Karty pracy
Ćwiczenia grafomotoryczne – rysowanie po śladzie; łączenie kropek; kolorowanie obrazka – www.chomikuj.pl
Różne zabawy
„Co zniknęło?” – zabawa na spostrzegawczość. Rozkładamy kilka przedmiotów. Jedna osoba zakrywa oczy a druga chowa jedną rzecz. Zadaniem jest odgadnąć której rzeczy brakuje
„Szukamy słów, które zaczynają się na głoskę o, a” – możecie je narysować
Karty Pracy
§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§
§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§
„Moja Rodzina”
Zabawy ruchowe ze śpiewem.
„Najlepsza Drużyna”- piosenka o rodzinie.
Zagadki o Rodzinie.
„Moja Rodzina”- prezentacja.
„Rodzina”- wysłuchanie opowiadania i rozmowa na temat jego treści.
Gdzie była mama Mateusza?
Dlaczego pojechała do szpitala?
Czy Mateusz ucieszył się z narodzin braciszka?
Dlaczego nie był zadowolony?
Jak przebiegły urodzin Mateusza?
Co najbardziej podobało się kuzynowi Mateusza?
Jak Mateusz zareagował na wyznanie Bartka?
Czy Waszym zdaniem warto mieć rodzeństwo? Dlaczego?
„Członkowie Rodziny”
– nazywanie poszczególnych członków rodziny na podstawie zdjęcia. Dzielenie na sylaby nazw, a także wypowiadanie głoski rozpoczynającą dany wyraz.
„Mój rodzinny album”
– wspólne oglądanie zdjęć rodzinnych. Odnalezienie podobieństw na fotografiach mam, taty, babci, dziadka z wyglądem dzieci.
„Moja Rodzina”
– obejrzenie filmu edukacyjnego „Przedszkole Profesora Szymona”. Utrwalenie nazw członków rodziny.
Opowiadanie o Rodzinie – plik PDF
I na koniec trochę zadań
Rodzina Karty Pracy
drzewo genealogiczne (1)
I jeszcze piosenka
Drogie Delfinki!
W tym tygodniu zapraszam Was na majową łąkę. Poznacie tam żyjące owady i zwierzątka.
Zabawa paluszkowa „Ul”
To jest ul.
Ul to taki dom,
Gdzie pszczoły śpią (dłoń zaciśnięta w pięść)
Pszczoły ciężko pracują (energiczne przebieranie palcami)
Pszczoły z ula wylatują: (energiczne wyprostowanie wszystkich palców)
Jedna, dwie, trzy, cztery, pięć,
(dłoń zaciśnięta w pięść, unoszenie kolejnych palców)
Bzzz, bzz, bzz
sześć, siedem, osiem, dziewięć, dziesięć (energiczne przebieranie palcami)
Przykładowe pytania do wierszyka:
Pyt: Czyim domem jest ul?
Co robią pszczoły?
Wiersz „Łąka” – I. Salach
Łąka tylu ma mieszkańców,
zwierząt , roślin kolorowych.
Tu motylek, a tam pszczółka,
tutaj kwiatek – O! Różowy!
Z kopca wyszedł krecik mały,
obok niego idzie mrówka.
Na rumianku w krasnej sukni
Przycupneła boża krówka.
Nad tą łąką kolorową
bal wydały dziś motyle,
Zapraszają wszystkie dzieci,
więc zatańczmy z nimi chwilę.
Przykładowe pytania :
O jakich zwierzętach była mowa w wierszu?
Jakie jeszcze zwierzęta mieszkają na łące?
Jakie kwiatki rosną na łące?
Wiersz „Pracowite pszczółki”
– Olga Adamowicz
Pszczoła to jest owad mały, ale za to doskonały.
Ona w ulu dom swój ma i pracuje tam co dnia.
Zapyla kwiaty, ciężko pracuje, ludzi miodkiem obdarowuje.
W lesie, w powietrzu czy też na łące,
możemy spotkać pszczółek tysiące.
Ciągle latają, nektar zbierają i wiele siły do pracy mają.
Z zebranym nektarem, z zachwytu wielkiego,
wracają pszczółki do domu swojego.
Każda to pszczółka jest pracowita, żadna nie próżnuje,
produkuje dla nas miodek i ciężko pracuje.
A my miodek ten lubimy, szybko go zjadamy,
przez co zdrowsi się czujemy i dobre humory mamy.
Zabawy ruchowe:
„Skaczące żabki” – skaczemy jak żabki
„Bocian” – stoimy na jednej nodze. Kto dłużej wytrzyma?
Prace plastyczne:
Motyl z rolki po papierze – https://stylowi.pl/33605888
Łąka – http://krokotak.com/2019/04/spring-meadow/
Biedronka – http://www.kreatywniewdomu.pl/2020/03/biedronki-z-paskow-papieru.html
Ślimak – https://mamatosiaczka.blogspot.com/2018/10/slimak-z-papieru-na-jesiennym-lisciu.html
Ślimaczki – https://www.youtube.com/watch?v=4bf3m81I3U4
Filmy edukacyjne i bajki:
Mieszkańcy łąki – zagadki –
Majowa łąka –
Wędrówki Skrzata Borówki odc. 3 Łąka –
Bajka „Motyl” – https://www.youtube.com/watch?v=eFExd7ICSGE
Piosenki:
Jesteśmy żaby aby aby –
Była sobie żabka mała – https://www.youtube.com/watch?v=HAgdfTsCmSI
Piosenki po angielsku:
Fly fly butterfly –
Little green frog song –
„Motyle” – połącz cienie
„Ślimaki” – rysuj po linii
„Biedronka” – rysuj po śladzie. Wylep czarną plasteliną kropki, pokoloruj na czerwono
„Bocian” – rysuj po śladzie. Pokoloruj
„Mieszkańcy łąki” – podziel na sylaby nazwy mieszkańców łąki i narysuj tyle kresek ile jest sylab
„Mieszkańcy łąki” – połącz takie same obrazki
Połącz obrazek z jego cieniem
Policz ile jest owadów i narysuj tyle samo kresek
18-22 maj – KARTY PRACY
Drogie Delfinki!
W tym tygodniu zapraszam was do krainy muzyki.
Na początek obejrzyjcie sobie filmy edukacyjne o instrumentach muzycznych oraz o wielkim kompozytorze Fryderyku Chopinie
Instrumenty muzyczne dla dzieci
Fryderyk Chopin – Żelazowa Wola
Nauka w plecaku
Poruszajcie się przy muzyce „Jestem muzykantem konszabelantem” –
Urządźcie sobie rodzinny konkurs muzyczny – niech każdy zaśpiewa jakąś piosenkę, nagrajcie i przyślijcie do nas.
Posłuchajcie dźwięków jakie wydają poszczególne instrumenty. Możecie ich nazwy podzielić na sylaby
Dźwięki i odgłosy – instrumenty muzyczne
Liczcie i szukajcie (zadania w załącznikach):
- „Instrumenty” – policz ile jest instrumentów. Zaznacz ich liczbę kreskami lub jeśli potrafisz cyframi
- „Ile jest instrumentów w zbiorze” – zaznacz odpowiednią cyfrę
- „Połącz w pary” – łączenie w pary postaci z charakterystycznym dla niej instrumentem oraz łączenie w pary przedmiotów używanych do gry na konkretnym instrumencie
w książeczkach zróbcie kartę nr 36
Znajdź różnice, ułóż puzzle i poszukaj takich samych elementów
- „Bębenek” – znajdź róźnice
- „Puzzle” – wycinanie i układanie puzzli
- „Wytęż wzrok” – szukanie takich samych
- Ćwiczenia grafomotoryczne – łączenie kropek
Różnice – Karty pracy
Prace plastyczne:
Plastyczne – karty pracy
- „Kangurek Muzykant” – pokoloruj odpowiedni instrument –
- „Instrumenty muzyczne” – wyklejanie, kolorowanie wybranego instrumentu muzycznego
- Wykonanie własnego instrumentu muzycznego:
bębenka lub trąbki
- w waszych książeczkach zróbcie kartę nr 35
Zabawy ruchowe
„Skaczemy jak piłeczki”
„Masażyki”
siedzimy jedno za drugim.
Idą słonie, ( kładziemy na przemian ręce na plecach osoby siedzącej przed nami0
potem konie, (uderzanie delikatnie piąstkami)
panieneczki na szpileczkach (stukanie palcami wskazującymi)
z gryzącymi pieseczkami, (delikatnie szczypiemy)
świeci słonko, (zataczamy koła)
płynie rzeczka, (rysujemy linię)
pada deszczyk (stukanie wszystkimi palcami)
czujesz dreszczyk? (łaskotanie)
Trochę przypomnienia:
Tygodnie po angielsku
i coś nowego:
Nazwy instrumentów muzycznych po angielsku
Na odpoczynek i relaksację:
Beethoven – Sonata księżycowa
Na posłuchanie:
Chopin Nocturne op. 9 No, 2
I na koniec trochę talentu
„Podróż kosmiczna”
Dzień, noc i pory roku.
W Układzie Słonecznym- wysłuchanie i nauka piosenki.
Układ słoneczny- bajka edukacyjna.
Lot na Księżyc.
W Kosmosie- prezentacja. Rozmowa kierowana dotycząca poszczególnych zdjęć.
Kosmos- karty pracy
„Ja w Kosmosie”- wykonanie pracy plastycznej z wykorzystaniem różnych materiałów.
Prosimy Rodziców o przesyłanie zdjęć, przedstawiających pracę Dzieci.
############################################
####################
#########
Kochane Dzieci!
Dziś obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Strażaka! Zachęcamy do zapoznania się z tym zawodem, wysłuchaniem opowiadania pt. „Jak Wojtek został Strażakiem” oraz do wykonania ćwiczeń i pracy plastycznej. W kolejnych dniach udacie się w podróż kosmiczną.
4 maj- Międzynarodowy Dzień Strażaka.
- „Pali się”- nauka piosenki.
- Demonstracja numeru alarmowego Straży Pożarnej
- Wysłuchanie opowiadania Czesława Janczarskiego ,,Jak Wojtek został strażakiem?”, połączone z rozmową na temat jego treści.
Rozmowa na temat treści opowiadania (rodzic zadaje dziecku pytania):
– O czym było opowiadanie?
– Co dorośli sądzili o marzeniach Wojtka?
– Czy spełniły się marzenia Wojtka?
– Czy Wojtek stał się bohaterem?
– Dlaczego?
- Rozmowa kierowana dotycząca pracy strażaka i związanych z nią niebezpieczeństw, połączona z pokazem zdjęć ukazujących pracę strażaka, strój i wyposażenie
- Demonstracja zawiadamiania przez rodzica Straży Pożarnej o wypadku (głośno wymienia cyfry numeru, podaje swoje imię i nazwisko, adres miejsca wypadku, opowiada, co się stało, prosi o pomoc), następnie dziecko odgrywa tę samą scenkę, powtarza numer, podaje swoje dane i wymyśloną przez siebie sytuację wymagająca interwencji strażaków.
- „Jestem strażakiem”- opowieść ruchowa, naśladowanie czynności strażaka podczas gaszenia pożaru. Rodzic zaprasza dziecko do zabawy w strażaków. Dziecko naśladuje opowieść rodzica- jazdę samochodem, wysiadanie, zakładanie masek i butli z tlenem, rozwijanie wężów strażackich, podłączanie ich do hydrantu z wodą, wspinanie po drabinie, wspólne trzymanie sikawek i gaszenie pożaru.
- Wykonanie wybranych ćwiczeń na kartach pracy (Załącznik: Karty Pracy- Strażak) oraz pracy plastycznej (z wykorzystaniem pasteli, farb lub kredek. Załącznik: Wóz Strażacki).
Karty pracy- Strażak
Wóz strażacki – kolorowanka
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
&&&&&&&&&&&
„Jesteśmy Polką i Polakiem…” Kochane Przedszkolaki słowami piosenki zaczniemy kolejny tydzień nauki i zabaw. Tydzień związany będzie z naszą Ojczyzną- Polską. Poniżej podane są linki, załączniki kart pracy, tabliczek demonstracyjnych oraz propozycję zabaw, ćwiczeń, prac plastycznych, opowiadań, legend, treści wiersza i Hymnu Polski do nauki na pamięć.
Zapraszam serdecznie dzieci, a także rodziców na początek do wspólnej zabawy:
Zabawa na powitanie:
„Wszyscy są witam Was”
Zabawy ruchowe ze śpiewem:
„A ram sam, sam”
„Boogy Woogy”
https://www.youtube.com/watch?v=5OtqedVBlMg
„Głowa ramiona, kolana pięty”
„Mazurek Dąbrowskiego”- Hymn Polski
„Jesteśmy Polką i Polakiem”
Wiersze, legendy, bajki i opowiadania:
„Katechizm polskiego dziecka”- nauka wiersza.
Władysław Bełza
Katechizm polskiego dziecka
— Kto ty jesteś?
— Polak mały.
— Jaki znak twój?
— Orzeł biały.
— Gdzie ty mieszkasz?
— Między swemi.
— W jakim kraju?
— W polskiej ziemi.
— Czym ta ziemia?
— Mą Ojczyzną.
— Czym zdobyta?
— Krwią i blizną.
— Czy ją kochasz?
— Kocham szczerze.
— A w co wierzysz?
— W Polskę wierzę.
„O Czechu, Lechu i Rusie”
wysłuchanie legendy i rozmowa na temat jej treści.
„Wars i Sawa”- legenda o powstaniu Warszawy. Wysłuchanie legendy i rozmowa na temat jej treści.
WARS I SAWA
Dawno temu Polskę pokrywała nieprzebyta puszcza, pełna dzikiej zwierzyny, a ludzie mieszkali w maleńkich osadach. W jednej z nich, na brzegu Wisły, mieszkał młody rybak Wars. Był bardzo pracowity i sam zbudował łódź, a także cierpliwie wiązał rybackie sieci. A ponieważ szczęście mu sprzyjało, zawsze wracał z połowu z siecią pełną ryb. Wars bardzo lubił spędzać czas na wodzie i z radością wsłuchiwać się w śpiew ptaków. Jednak najbardziej fascynowały go nocne wyprawy, gdy panował niezwykły spokój, a księżyc odbijał się w wodach Wisły srebrzystym blaskiem.
Pewnej nocy, gdy jak zwykle zepchnął łódź na wodę i zarzucił sieci, spośród wzburzonej wody wynurzyła się przepiękna dziewczyna. Rybak zamarł z zachwytu i wpatrywał się zdumiony, gdyż dziewczyna miała długie, złociste włosy, wielkie niebieskie oczy i… rybi ogon, pokryty srebrzystą łuską! Wars nie mógł uwierzyć własnym oczom, po chwili jednak przypomniał sobie opowieści, które słyszał w dzieciństwie- to była syrena! Nagle syrena podpłynęła bliżej brzegu i zaczęła śpiewać, nieświadoma tego, że podpatruje ją człowiek ukryty w wysokich trzcinach. Gdy Wars usłyszał jej głos, zakochał się bez pamięci.
Od tej chwili na niczym nie mógł się skupić, czekając na kolejny nocny połów i spotkanie z syreną. Nie przeszkadzało mu nawet to, że ona nie miała pojęcia ani o jego istnieniu, ani o uczuciu, które do niej żywił. Pewnej nocy, całkowicie zauroczony jej głosem, nieostrożnie wystawił głowę ponad trzciny, żeby lepiej się jej przyjrzeć. Zaskoczona jego widokiem syrena podpłynęła i zagniewana zapytała:
– Dlaczego mnie podglądasz i podsłuchujesz?
– Jestem rybakiem… – nieporadnie zaczął się tłumaczyć Wars.
– Wiem, kim jesteś, wiele razy widziałam
cię na łodzi, ale…
– Tak, wiem, że nie powinienem cię podglądać, ale kiedy pierwszy raz cię
ujrzałem, straciłem głowę. Zakochałem się w tobie i nie mogę bez ciebie żyć. –
przerwał jej wpół słowa Wars.
Syrena popatrzyła na niego i westchnęła:
– Ja także cię pokochałam. Ale przecież tak bardzo się różnimy…
Spojrzeli na siebie i zrozumieli, że są dla
siebie stworzeni. Wtedy właśnie Sawa- bo tak miała na imię złotowłosa syrena-
przypomniała sobie pewną tajemnicę: jeśli syrena z wzajemnością zakocha się w
człowieku, może na zawsze utracić swój rybi ogon i stać się kobietą. Wówczas
Wars bez wahania poprosił Sawę o rękę, a ona zgodziła się z radością. Razem
wyszli na ląd. Z syreny opadła rybia łuska i w miejscu ogona pojawiły się nogi.
Stała się piękną dziewczyną i wkrótce odbyło się ich wesele.
Wars i Sawa żyli długo i szczęśliwie, otoczeni miłością i wzajemnym szacunkiem.
Po latach wokół ich chaty powstała duża osada rybacka, a ludzie na pamiątkę
postanowili nazwać ja Warszawą.
Dziś nie ma śladu po rybackich chatach, lecz ludzie wciąż pamiętają o młodym
rybaku i pięknej syrenie. A Warszawa stała się stolicą Polski.
„Symbole Narodowe”- bajka edukacyjna.
„Podróże po Polsce”- oglądanie zdjęć miejsc z poszczególnych regionów Polski, połączone z rozmową kierowaną na temat tych miejsc. (Zakopane, Kraków, Warszawa, Gdańsk)
Gdańsk
Kraków
Warszawa 1
Zakopane
Karty pracy i prace plastyczne:
Flaga kolorowanka
Godło kolorowanka
*********************
Drogie Delfinki!
Zaczynamy kolejny tydzień. W tym tygodniu zapraszam was do świata książek.
„Kącik z książkami” – zabawy logopedyczne.
W nawiasach są podane ćwiczenia, które wykonuje dziecko. Dorosły czyta.
W naszym z książkami kąciku
książek znajdziecie bez liku:
na samej górze są książki,
(dziecko czubkiem języka dotyka do górnej wargi, usta szeroko otwarte, poruszanie językiem wzdłuż górnej wargi)
w których mieszkają zajączki,
(dz. robi minę jak zajączek: górnymi zębami lekko masują dolną wargę
koniki,
(kląskają jak koniki)
kaczki: kwa, kwa, kwa
(powtarza kwa…)
i krowy: mu, mu, mu
(powtarza mu, mu, mu)
A także wesołe świnki,
co robią prześmieszne minki.
(dz. marszczy nosek, robi ryjek i porusza w różne strony)
Na dolnej półce z książkami
(dz. językiem sięga jak najniżej w kierunku brody i porusza nim wzdłuż dolnej wargi)
zrobił się bałagan mały!
(dz. krąży językiem wokół warg – raz w prawą raz w lewą stronę)
Lecz dzieci się namyśliły
i szybko porządek zrobiły!
(czubkiem języka dotykają kolejno dolnych zębów, następnie górnych).
„Nikt się nie spodziewa”
– zabawa słowno – ruchowa (w nawiasach wykonuje dziecko)
W górze słonko świeci,
(dz. unosi dłonie do góry)
ptaszek sobie leci,
(skrzyżowanie nadgarstków i kiwanie jednocześnie wszystkimi palcami)
szumią, szumią drzewa,
(poruszanie dłońmi)
nikt się nie spodziewa, że…..
(rozłożenie szeroko rąk i poruszanie nimi lekko w górę i w dół)
i powtarzamy od nowa coraz szybciej. 🙂
„Bajkowa zgadywanka”
– zabawy z rymami. Dorosły czyta dziecko znajduje rym.
Jedzie kareta po świecie.
A kto jest w tej karecie?
Przy oknie z lewej strony
Kapturek. Jaki?………………
Dalej na stercie poduszek
malutki Tomcio……………
Spoza wielkiego kosza
śmieją się Jaś i ……………
Uwaga! Oj, uwaga!
To przecież Baba – …………
Koło lalki i misia
stoi Sierotka………….
Pomiędzy walizkami
Dziewczynka z ………..
A tam, gdzie największy tłok,
zgrzyta zębami………..
Ciekawe, czy już wiecie,
kto ukrył się w karecie?
„Bajkopisarz” – zabawa paluszkowa
(w nawiasach wykonuje dziecko)
Pisarz bardzo lubi ciszę, (palcami obu rąk masujemy płatki uszu)
wtedy dobrze mu się pisze. (kreślimy różne literopodobne wzory)
Teraz już nie skrobie piórem, (palcami obu rąk „drapanie” w podłogę)
tylko stuka w klawiaturę. (stukanie kolejno palcami obu rąk w podłogę)
Co to jest?”– zagadki dla mądrej gromadki
- Ma okładkę kolorową,
w środku kartki z obrazkami.
Oraz bajki, które mama
tobie czyta wieczorami. (książka)
- Nietrudna to zagadka, pierwsza karta książki to… (okładka)
- Gdy chcesz stworzyć obrazek nowy,
taki piękny, kolorowy.
Będzie ci potrzebna ona,
najlepsza będzie biała ale może być i czerwona.
Na niej namalujesz lub narysujesz, co tylko chcesz,
a potem możesz wyciąć każdą narysowaną rzecz (kartka papieru)
„Nasza historia” – wspólne układanie opowiadania. Jedna osoba zaczyna np. „Dawno, dawno temu…”, a następne dodają coś od siebie i w ten sposób powstaje bajka.
„Ile to sylab?” – podajemy nazwy różnych przedmiotów znajdujących się wokół nas. Dziecko dzieli nazwy na sylaby i liczy ile jest sylab. Liczbę sylab można zaznaczać: kredkami, klockami, cukierkami.
Wersja trudniejsza: na kartce papieru dziecko rysuje dany przedmiot np. kwiatek i rysuje tyle kresek lub kropek ile jest sylab w danym słowie.
Zabawy plastyczne
„Zakładka do książki” – inspiracje
„Moja książeczka”
– przygotujcie kartki oraz kredki, flamastry, klej lub zszywacz itp.
Wymyślcie sobie jakąś bajkę. Poproście rodziców by ją napisali a wy narysujcie obrazki. Sklejcie i gotowe.
„Zabawy z papierem”
„Jak zrobić masę papierową?”
Trochę filmów:)
„Jak powstaje papier?”
„Jak powstaje książka?”
Piosenka „Bajkowe bajanie”
Trochę piosenek po angielsku – dobrej zabawy!!! –
https://www.youtube.com/watch?v=-vNGpYeqISE
Bajka „Stonoga”
################################################
KOCHANE DELFINKI!
Witam was po świętach. W tym tygodniu mam dla was zadania o ekologii, przyrodzie i ochronie środowiska. Zachęcam do zrobienia wspólnie z rodzicami i zagrania w grę dydaktyczną.
Na dobry początek ćwiczenia oddechowe „Wąchamy kwiatki” – Wciągamy powietrze nosem i podnosimy jednocześnie ręce do góry, wydychamy ustami i opuszczamy ręce.
Piosenka „Nasza planeta”
I tekst do piosenki
-
Nasza planeta wzywa nas,
Na Ziemi misję zacząć czas.
Wołamy głośno S.O.S.
Pomoc potrzebna Ziemi jest.
Ref. Trzeba nam zieleni,
Czystej atmosfery,
Segregacji śmieci,
Pomogą w tym dzieci.
-
Ekologiczna misja trwa,
Sadzimy drzewa gdzie się da.
Wołamy głośno S.O.S.
Pomoc potrzebna Ziemi jest.
Ref. Trzeba nam zieleni,
Czystej atmosfery,
Segregacji śmieci,
Pomogą w tym dzieci. (2x)
ZABAWY RUCHOWE
„Wyścigi dżdżownic” – zabawa ruchowa z elementem pełzania. Potrzebne: dzieci, starsze rodzeństwo, rodzice, kocyki, sznurek/linka. Sznurek/linę kładziemy na podłodze. Dzieciaki zawijamy w kocyki i pełzamy jak dżdżownice aż do końca sznurka. Zachęcam rodziców do przyłączenia się:)
„Aseja bum czika bum”
Aseja bum czika bum – klaszczemy w dłonie, uda, dłonie, uda
Aseja bum czika bum – jw.
Bum czika raka – klaszczemy w dłonie 3 razy
Bum czika raka – uderzamy w uda 3 razy
Czika raka, czika raka bum – klaszczemy w dłonie 4 razy i raz w uda
„Ziemia, powietrze, ogień”
Dziecko może sobie spacerować lub biegać a jeżeli ktoś ma bębenek lub tamburyn można pograć. Na hasło „Ziemia” – kładziemy się na plecach, ręce i nogi wyprostowane; na hasło „Powietrze” – klęczymy, kołysząc się na boki z wysoko podniesionymi rękami; na hasło „Ogień” – stajemy nieruchomo z szeroko rozstawionymi rękami i nogami.
Bajka ekologiczna
Gra dydaktyczna
„Co robię dla Ziemi?”
„Segregujemy odpady” – zabawa dydaktyczna. Potrzebne nam są: papierki, plastik, butelki plastikowe i szklane oraz kartki w 3 kolorach: niebieski, żółty i zielony. Przy każdej kartce kładziemy odpowiednie rzeczy. Niebieski – papier, żółty – plastik, zielony – szkło.
„Coś z niczego” – praca plastyczno – techniczna z różnych materiałów plastikowych, papierowych. Może to być np.: rakieta lub stworek. Uruchamiamy naszą wyobraźnię:)
Pytania przykładowe do wiersza:
- Dlaczego pojemniki na śmieci mają różne kolory?
- Do pojemnika w kolorze niebieskim wrzucamy….?
- Do pojemnika w kolorze zielonym wrzucamy….?
- Do pojemnika w kolorze żółtym wrzucamy….?
- Do pojemnika w kolorze białym wrzucamy….?
- Dlaczego powinniśmy segregować śmieci?
Relaksacja
Trochę piosenek na poprawę humoru i dobrą zabawę.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
Drogie Delfinki!
Wielkanoc tuż, tuż, więc przygotowałam dla was trochę zadań.
Obejrzyjcie sobie z rodzicami filmy, posłuchajcie piosenki. Poznajcie kolejną cyfrę tym razem 7. Niech rodzice przeczytają wam wiersze i poopowiadajcie sobie o nich. Zróbcie doświadczenie z jajkiem, pokolorujcie koszyczek wielkanocny. Bawcie się dobrze przy robieniu ozdób wielkanocnych.
Wraz z paniami życzymy Wam i waszym rodzicom i całym rodzinom zdrowych, spokojnych i radosnych Świąt Zmartwychwstania Pańskiego.
„Pisanki, pisanki” https://www.youtube.com/watch?v=OTPObfVuHCY
„Zając” https://www.youtube.com/watch?v=wHBttUjMPHc
Jak już przesłuchaliście piosenki to trochę kart pracy – też o tematyce wielkanocnej
Wierszyki dla Was
CUKROWY BARANEK (autor nieznany)
Cukrowy baranek
Ma złociste różki.
Pilnuje pisanek
n łące z rzeżuszki.
A gdy nikt nie patrzy,
chorągiewką buja
i cichutko meczy
Święte „ Alleluja”.
„Wielkanoc” Marcin Przewoźniak
Na tym stole wielkanocnym
gdy z dorosłych nikt nie patrzy,
bazie w krąg rozkłada Wiosna
i zaczyna swój teatrzyk.
W berka bawią się pisanki,
po talerzach się ślizgając.
A z cukrowym zaś barankiem
z czekolady tańczy zając.
A ten żółty kurczak z waty,
który nóżki ma z zapałek,
wylał całą wodę z kwiatów,
piszcząc „Lany poniedziałek”
PISANKI
Krystyna Parnowska – Różecka – piosenka
Pisanki, pisanki, jajka malowane
Nie ma Wielkanocy bez barwnych pisanek
Pisanki, pisanki, jajka kolorowe
Na nich malowane bajki pisankowe
Na jednej kogucik, a na drugiej słońce
Śmieją się z trzeciej laleczki tańczące
Na czwartej kwiatuszki, a na piątej gwiazdki
Na każdej pisance piękne opowiastki.
I na koniec coś do obejrzenia:
„Wielkanoc”
https://www.youtube.com/watch?v=cMTxGjhNNAs
„Koszyczek wielkanocny”
https://www.youtube.com/watch?v=-vS8QYsdefQ
„Kurczaki”
https://www.youtube.com/watch?v=K4lHRFeIa-c
„Doświadczenie z jajkiem”
https://www.youtube.com/watch?v=EXJtvYG8SeE
Powodzenia
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
Od dziś wybieramy się na wiejskie podwórze:)
Pioseneczki
- Stary Donald farmę miał https://tiny.pl/t36g2
- Krówka Mu https://tiny.pl/t36gz
- Kaczuszki https://tiny.pl/t36tx
Film edukacyjny o zwierzętach+odgłosy https://tiny.pl/t36tw
I jeszcze trochę zabawy z plastyką.
DO DZIEŁA DELFINKI
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Witajcie dla Was też coś mamy. Do dzieła:)